ورق گالوالوم یا همان ورق آلوزینک چیست و چه کاربردی دارد

ورق گالوالوم چیست؟ ورق گالوالوم که به عنوان ورق آلوزینک یا زینک آلوم هم شناخته می شود یک نوع از ورق ها پر کاربرد در صنایع ها مختلف است. در این مطلب از ورق آنلاین ورق گالوالوم را معرفی کرده ایم و به برسی ویژگی ها و تفاوت هایش با ورق گالوانیزه پرداخته ایم پس با ما همراه باشید.

ورق گالوالوم چیست

ورق گالوالوم چیست

ورق گالوالوم دارای پوششی از جنس 43% روی و  55% آلمینیوم، 1.5% سیلیسیم پوشیده شده است. این پوشش که از روش غوطه وری گرم روی ورق ایجاد شده است. باعث برتری این ورق نسبت به ورق های عادی شده. ورق گالوالوم در بازار به نام ورق زنیک آلوم و آلوزینک هم معروف است.

پوششی روی این ورق باعث ایجاد براقی شده است، این پوشش جدا از براقی می تواند از خوردگی و زنگ زدگی ورق هم جلوگیری کند. به همین دلیل مقاومت بالای ورق در برابر خوردگی و اکسیداسیون، امروزه در بازار از این ورق استفاده های فراوانی می شود. مثلا در سازه های تجاری، صنعتی، سازمانی، مسکونی و کشاورزی می توان این ورق را مشاهده کرد.

تفاوت بین ورق گالوالوم و گالوانیزه

تفاوت بین ورق گالوالوم و گالوانیزه

ورق گالوالوم و ورق گالوانیزه هر دور از فرآیند هایی مشابه برای محافظت از ورق در برابر خوردگی استفاده می کنند. اما تفاوت اصلی آنها در پوشش است که روی این ورق می آید.

ورق گالوالوم با ترکیب پوشش سطحی از روی، آلمینیوم و سیلیسیم تولید می شود این ترکیب یک لایه ی چند میکرونی روی سطح ورق فولادی ایجاد می کند. اما ورق گالوانیزه فقط با یک لایه روی پوشیده میشود.

به همین سبب پوشش مقاوم تری نسبت به ورق گالوانیزه می تواند داشته باشد، این مقاومت بیشتر در برابر خوردگی و زنگ زدگی می تواند خواستار های زیادی داشته باشد،

این ورق بخاطر لایه ای که روی آن وجود دارد، به ظاهری نقره ای رنگ در آمده است اما ورق گالوانیزه ظاهری روشن تر و یا خاستری روشنی دارد.

اخرین تفاوت در قیمت این دو ورق به چشم می آید، ورق گالوالوم معمولا از ورق گالوانیزه گران تر است، این گرانی به دلیل عمر طولانی تر این ورق و هزینه های نگهداری کمتر ورق آلوزینک نسبت به ورق گالوانیزه به وجود آمده است.

انواع مختلف ورق گالوالوم

انواع مختلف ورق گالوالوم

این ورق به صورت پوشش رنگی هم عرضه می شود،  رنگ کوره ای روی ورق گالوالوم عمال می شود دارای ضخامت 25 میکرونی است، این ورق تنوع بسیار مناسبی از نظری رنگی دارد. اما این ورق به نوع های مختلف وارد بازار می شود که چند نوع از آن را در ادامه برای شما آورده ایم.

  • کلاف مسطح
  • شیت مسطح
  • ورق فرم دار
  • کلاف نواری

ورق آلوزینک چه کاربردی که دارد

ورق آلوزینک چه کاربردی که دارد

ورق گالوالوم به دلیل مقاومت بالایی که در برابر خوردگی و اکسیداسون دارد، امروزه کاربرد های فراوانی در زندگی روزمره پیدا کرده است، برخی از کاربرد های اصلی عبارتند از:

  • ساخت و ساز:  در ساخت و سازهای تجاری، صنعتی، سازمانی، کشاورزی و مسکونی کاربرد دارد به عنوان مثال، این ورق می‌تواند برای ساخت اسکلت ساختمان، پروفیل درب و پنجره استفاده شود
  • تهویه مطبوع: برای ساخت انواع سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده می‌شود
  • ساخت لوازم خانگی: در ساخت انواع لوازم خانگی مانند یخچال و اجاق گاز کاربرد دارد
  • تولید لوله و اتصالات: برای تولید انواع لوله و اتصالات استفاده می‌شود
  • ساخت تابلوهای آموزشی و راهنمایی و رانندگی:  برای ساخت انواع تابلوهای آموزشی و راهنمایی و رانندگی استفاده می‌شود
  • درزگیری: برای بستن درزها به‌صورت کامل و آب‌بندی‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرد، به دلیل خاصیت جوش‌پذیری، سبکی و انعطاف‌پذیربودن، بهترین گزینه برای درزگیری است

ویژگی های ورق گالوالوم

ویژگی های ورق گالوالوم

ورق گالوالوم یک نوع ورق فولادی است که دارای ویژگی‌های خاص و برتر نسبت به ورق عادی است. برخی از ویژگی‌های اصلی عبارت‌اند از:

  • ترکیب:

ترکیب پوشش سطحی از روی، آلومینیوم و سیلیسیم تولید می‌شود این ترکیب یک لایه چند میکرونی روی سطح ورق فولادی ایجاد می‌کند

  • مقاومت در برابر خوردگی:

ورق گالوالوم به دلیل حضور آلومینیوم در ترکیب پوشش، مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارد روی  نقش فدا شونده را دارد و در محیط‌های خورنده به جای آهن خورده می‌شود

  • ظاهر:

ظاهر نقره‌ای دارد

  • شکل‌پذیری:

دارای شکل‌پذیری بالا است. این ویژگی باعث می‌شود که این ورق بتواند در انواع فرم‌ها و اشکال استفاده شود

  • رنگ‌پذیری:

ورق آلوزینک قابلیت رنگ‌پذیری مناسبی دارد. این ویژگی باعث می‌شود که این ورق بتواند در انواع رنگ‌ها و طرح‌ها عرضه شود

  • جوش‌پذیری:

این ورق قابلیت جوشکاری خوبی دارد این ویژگی باعث می‌شود که این ورق بتواند در انواع کاربردهایی که نیاز به جوشکاری دارند، استفاده شود

  • مقاومت در برابر دما و نور:

این ورق در برابر دما، نور و انعکاس نور بسیار مقاوم است.

  • وزن پایین:

ورق آلوزینک دارای وزن پایین است این ویژگی باعث می‌شود که این ورق بتواند در انواع کاربردهایی که نیاز به مواد سبک دارند، استفاده شود

مراحل تولید ورق گالوالوم

مراحل تولید ورق آلوزینک (گالوالوم) مشابه ورق گالوانیزه است. در روش های تولید ورق گالوالوم در سراسر دنیا به صورت غوطه وری سرد یا الکترولیت انجام می شود. اما در ایران به این صورت نیست، به دلیل مشکلات تکنولوژی در ایران مراحل تولید این ورق به صورت غوطه وری گرم تولید و به بازار عرضه می شود.

در این روش ابتدا بر روی ورق ها پاکسازی سطح از هرگونه آلودگی، چربی انجام می شود، در مرحله ی بعد یک وان شامل روی، آلمینیوم و سیلیسیم ذوب شده است، مواد داخل این وان معمولا بین 450 تا 550 درجه ی سانتی گراد حرارت دارند.

ورق ها داخل این وان می شوند و یک مدت معنی داخل وان مذاب می مانند تا پوشش کامل روی ورق پشیند بعد از آن ورق را بیرون می آورند تا خشک شود سپس فرایند روغن کشی صورت می گیرد.

کارخانه های تولید کننده ی ورق آلوزینک

ورق های گالوالوم بیشتر به صورت وارداتی وارد ایران می شوند. این ورق از چین یا کره پیشتر وارد ایران می شوند. اما یکسری شرکت در ایران وجود دارد که ورق آلوزینک تولید می کند:

  • شرکت صنایع هفت الماس
  • شرکت فولاد تاراز چهار محال

شرکت هفت الماس نخستین و بزرگ ترین تولید کننده ی ورق ها گالوالوم در ایران است، این شرکت ورق گالوالوم را در سه رده ی معمولی، پلاس و ویژه تولید می کند.

صنایع هفت الماس و فولاد تاراز چهار محال سالانه حدود 150 تا 250 هزار تن ورق گالوالوم تولید و عرضه می کنند.

ابعاد این ورق آلوزینک

ابعاد این ورق آلوزینک

ورق های گالوالوم به صورت کلی رول و شیت وارد بازار می شوند، این ورق ها معمولا ضخامت های 0.4 میلیمتری و عرض 1.5 متری دراند. اما به این ورق ها از جمله ورق گالوالوم کلاف شده و ورق مسطح با ابعاد های متفاوت دیگری هم وارد بازار می شوند که در ادامه به آن ها می پردازیم:

کلاف شده: این نوع ورق با عرض 720 تا 1280 میلی‌متر، ضخامت 0.18 تا 1.5 میلی‌متر و وزن 40 تا 180 گرم بر مترمربع در بازار عرضه می‌گردد.

مسطح: این نوع ورق با عرض 450 تا 1280 میلی‌متر، ضخامت 0.185 تا 1.5 میلی‌متر و طول 550 *6000 میلی‌متر در خط تولید کارخانه هفت الماس قرار می‌گیرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *